Jak pracować efektywniej – codziennie stajemy przed koniecznością podejmowania najróżniejszych decyzji. Mamy do wykonania setki przeróżnych zadań. Wszystko to wymaga nie tylko naszej uwagi i energii, ale także czasu.
Niestety nie są to rzeczy nieograniczone, ale często wręcz deficytowe. Każdy z nas ma do dyspozycji tyle samo czasu – 24 godziny na dobę i to od nas samych tak naprawdę zależy to, w jak bardom efektywny sposób go wykorzystamy. Zdarza się tak, że marnujemy sporo czasu i energii, nie wiedząc, że można wykonać pewne zadania szybciej i łatwiej. Jak najbardziej warto zainteresować się zasadą work smarter not harder, czyli pracuj mądrzej a nie ciężej.
Jak pracować efektywniej – przestań marnować swój czas i energię
Już samo planowanie zajmuje sporo czasu, ale warto robić listy zadań i ustalać priorytety, co w efekcie ułatwi nam zadanie. Jest to świetna opcja w przypadku braku możliwości zrobienia danej rzeczy od razu.
Jeśli zajęcie się daną sprawą w tym momencie nie zajmie nam więcej niż do 10 minut, to najlepiej jest przystąpić od razu do jej wykonania lub natychmiast wyznaczyć konkretny termin na upranie się z nią.
Na liście zadań do wykonania powinny znaleźć się w pierwszej kolejności te o najwyższym priorytecie i to właśnie na ich realizacji należy się skupić, po czym przejść do następnych. W czasie ich wykonywania należy poświęcić im całą swoją uwagę, nie odrywając jej od nich ani na chwilę. Kolejną wskazówką jest rozpoczynanie od trudnych i nieprzyjemnych spraw znajdujących się na liście. Wymagają one najwięcej wysiłku i najbardziej zakłócają spokój.
Jak pracować efektywniej – mądra praca popłaca
Odkładanie na później skomplikowanych i niewygodny spraw przyczynia się do tego, że wraz z upływem czasu trudniej jest się z nimi zmierzyć.
Jeśli nie zamierzamy poświęcić danej sprawie swojej uwagi w danym momencie, to szkoda marnowania czasu na przeglądanie związanych z nią dokumentów. Ważną kwestią jest również zachowanie porządku w miejscu pracy. Bez wątpienia należy zadbać o uporządkowanie biurka i wyrzucenia wszystkich niepotrzebnych rzeczy.
Z kolei potrzebne przybory i narzędzia powinny znajdować się w zasięgu ręki. Konieczne jest także posegregowanie papierowych dokumentów, umieszczając je w oznaczonych teczkach. Nie ma też sensu gromadzenie niepotrzebnych dokumentów w teczkach i segregatorach – czas najwyższy się ich pozbyć.
Porządek powinno zrobić się również w komputerze, tworząc i nazywając foldery/katalogi/pliki. Pomocne jest używanie nazw takich jak podręczne, w realizacji, pomocnicze i archiwalne. Maile należy z kolei segregować na bieżąco, przenosząc je do konkretnych folderów czy do kosza oraz zaplanować czas odpowiadania na nie. Należy wyłączyć również wszystkie rozpraszacze w postaci powiadomień dźwiękowych i wizualnych.
Na naszym blogu
Planowanie
Dowiedz się, jak nauczyć się planowaćZabawa
Zainspiruj się naszymi pomysłamiPlaner Familiowo
Poznaj nasz planer